Praktyka w trybie samokształcenia
Jeśli jest to dla Ciebie nowe pojęcie i zastanawiasz się czym jest ta praktyka przeczytaj poniże informacje.
poznaj poniższe procedury i manewry
wykonaj je odpwiednio współpracując z instruktorem
Wymóg wykonania praktyki w trybie samoszkolenia przed przystąpieniem do
egzaminu A2 wynika z przepisów prawa wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym komisji UE nr 2019/47
W sekcji UAS.OPEN.030 tego rozporządzenia możemy przeczytać, że "Warunkiem uzyskania certyfikatu jest spełnienie wszystkich następujących warunków we wskazanej kolejności: [...]" , gdzie jednym z warunków jest cyt.
- "ukończenie praktycznego szkolenia w trybie samokształcenia w zakresie warunków operacyjnych dla podkategorii A3 określonych w sekcji UAS.OPEN.040 pkt 1 i 2;"
Co obejmuje samokształcenie praktyczne
Zwróć uwagę, czy znasz definicje użytych pojęć takich jak np.: "strefa operacji BSP", "strefa geograficzna", "skoordynowane duże i ciasne zakręty", "strefa zakazów lotu", "strefa zamknięta"
(a) Przygotowanie do operacji UAS:
- (1) upewnienie się, że:
- (i) wybrany ładunek jest kompatybilny z BSP używanym do operacji;
- (ii) strefa operacji BSP jest odpowiednia dla zamierzonej operacji; i
- (iii) BSP spełnia wymagania techniczne strefy geograficznej;
- (2) określ obszar operacji, na którym odbywa się zamierzona operacja zgodnie z UAS.OPEN.040;
- (3) określ obszar operacji z uwzględnieniem charakterystyki BSP;
- (4) zidentyfikuj ograniczenia opublikowane przez państwa członkowskie dla strefy geograficznej (np. Strefy zakazu lotów, strefy zamknięte i strefy o szczególnych warunkach w pobliżu strefy operacyjnej), a w razie potrzeby uzyskaj zezwolenie podmiotu odpowiedzialnego za takie strefy;
- (5) określ cele operacji BSP;
- (6) zidentyfikuj wszelkie przeszkody i potencjalną obecność niezaangażowanych osób na obszarze operacji, które mogłyby utrudniać zamierzoną operację BSP; i
- (7) sprawdź aktualne warunki meteorologiczne i prognozę na planowany czas operacji.
(b) Przygotowanie do lotu:
- (1) oceń ogólny stan bezzałogowego systemu powietrznego i upewnij się, że konfiguracja bezzałogowego systemu powietrznego jest zgodna z instrukcjami dostarczonymi przez producenta w instrukcji obsługi;
- (2) upewnij się, że wszystkie demontowalne elementy BSP są odpowiednio zabezpieczone;
- (3) upewnij się, że oprogramowanie zainstalowane w BSP i w zdalnej stacji pilota jest najnowszym oprogramowaniem opublikowanym przez producenta BSP;
- (4) w razie potrzeby skalibruj przyrządy na pokładzie BSP;
- (5) zidentyfikuj możliwe warunki, które mogą zagrozić planowanej operacji BSP;
- (6) sprawdź stan baterii i upewnij się, że jest adekwatny do zamierzonej pracy bezzałogowego systemu powietrznego;
- (7) zaktualizuj system świadomości geograficznej; i
- (8) ustaw system ograniczenia wysokości, jeśli to konieczne.
(c) Lot w normalnych warunkach:
- (1) korzystając z procedur przewidzianych przez producenta w instrukcji obsługi, zapoznaj się z tym jak:
- (i) wykonać start;
- (ii) wykonać stabilny lot:
- (A) wykonać zawis nad punktem w przypadku wielowirnikowego BSP;
- (B) wykonać skoordynowane duże zakręty;
- (C) wykonać skoordynowane ciasne zakręty;
- (D) wykonać lot po prostej na stałej wysokości;
- (E) wykonać zmiany kierunku, wysokości i prędkości lotu;
- (F) wykonać lot podążając zaplanowaną ścieżką;
- (G) wykonać powrót BSP w kierunku pilota po umieszczeniu BSP w odległości, która nie pozwala już na rozróżnienie jego orientacji, w przypadku BSP wielowirnikowego;
- (H) wykonać lot poziomy z różną prędkością (krytyczna duża prędkość lubkrytyczna niska prędkość) w przypadku BSP stałopłatów;
- (iii) utrzymać BSP poza strefami zakazu lotów lub strefami zamkniętymi, chyba że posiadasz zezwolenie;
- (iv) korzystać z zewnętrznych odniesień do oceny odległości i wysokości BSP;
- (v) wykonać procedury powrotu do domu - automatyczną lub ręczną;
- (vi) wykonać lądowanie; i
- (vii) wykonać procedurę chybionego lądowania w przypadku BSP stałopłatu; i
- (2) utrzymywać wystarczającą odległość od przeszkód;
(d) Lot w warunkach odbiegających od normy:
- (i) kierowanie torem lotu UAS w sytuacjach odbiegających od normy;
- (ii) radzenie sobie z sytuacją, gdy urządzenie do pozycjonowania bezzałogowego systemu powietrznego jest uszkodzone;
- (iii) zarządzanie sytuacją wtargnięcia osoby na obszar operacji i podejmowanie odpowiednich środków w celu utrzymania bezpieczeństwa;
- (iv) zarządzanie wyjściem BSP ze strefy operacji określonej podczas przygotowań do lotu;
- (v) zarządzanie wtargnięciem załogowego statku powietrznego w pobliże obszaru operacji;
- (vi) zarządzanie wtargnięciem innego BSP na obszar operacji;
- (vii) wybieranie właściwego dla sytuacji mechanizmu ochronny; (viii) radzenie sobie z sytuacją utraty wysokości lub kontroli nad pozycją wywołaną zjawiskami zewnętrznymi;
- (ix) wznowienie ręcznego sterowania BSP, gdy systemy automatyczne czynią sytuację niebezpieczną; i
- (x) zarządzanie procedurą w przypadku utraty łącza.
- (e) Odprawa, podsumowanie i informacja zwrotna:
- (i) przeprowadź podsumowanie operacji BSP; i
- (ii) określ sytuacje, w których zgłoszenie zdarzenia jest konieczne, i uzupełnij zgłoszenie.