NSTS-01
pozwala uzyskać nową wiedzę i umiejętności potwierdzone po zaliczeniu egzaminu certyfikatem kompetencji pilota BSP do lotów na warunkach kategorii otwartej A2
Na kursie poznasz wiele procedur i manewórw, które są podstawą bezpiecznego i umiejętnego latania dronami.
To znacznie więcej niż umiętność lotu w przód, w tył i na boki.
Są to umijętności i wiedza przydatne przy pilotowaniu każdego drona.
Kurs NSTS-01
- online, dostajesz dostęp do materiałów teoretycznych poszerzających wiedzę z wymaganego zakresu
- stacjonarnie, po umówieniu się z nami na dogodny termin, instruktor pokaże Tobie wymagane prawem praktyczne manewry w powietrzu i sposób ich prawidłowego wykonania pilotowanym dronem BSP
CO DAJĄ UPRAWNIENIA PO KURSIE NSTS-01
Przewszytskim uprawnienia te pozowlają wykonywać operacje lotnicze z wykorzystaniem dronów MR (mulitorotorów), które przekraczają warunki dla operacji w kategoriach otwartych. Musisz zatem wiedzieć jakie operacje mogą być wykonywane w kategoriach otwartych.Pilot drona który zdobędzie certyfikat kompetencji pilota bsp uprawniający do lotów w katerogii szczególnej NSTS-01 zyskuje możliwość wykonywania legalnie lotów na warunkach narodowych scenariuszy standardowych NSTS-01 opisanych w przepisach prawa dronowego. Jest to m.in.- możliwość lotów w zasięgu widoczności wzrokowej tzw. VLOS oraz lotów z wikodkiem z pierwszej osoby tzw. FPV
- możliwość latania dronem o masie do 4kg w okresie obowiązywania przepisów przejściowych, a od 1 stycznia 2023 r. latania dronem klasy C0,C1,C2,C3 tu info o klasach
- mozliwość przelotu w odelgłości min 30 m od osób postronnych
- możliwość przelotu w odelgłości min 5m od osób postronnych, jeżeli lot wykonywany będzie dronem z wykorzystaniem funkcji niskiej prędkości
- występowania o zgodę na loty wykraczające poza scenariusze strandardowe
MATERIAŁY SZKOLENIOWE DO NSTS-01
Darmowe szkolenie dostępne na stronie ULC do kategorii A2Na stronie drony.ulc.gov.pl dostępny jest bezpłatny materiał teoretyczny, obejmuje swoim zakresem zagadnienia wskazane w obowiązujących przepisach UE. Ma ona charakter wyłącznie materiałów poglądowych, ale z jego pomocą łatwiej jest zaliczyć egzamin A2. Materiałów rozszerzających wiedzę przydatną w wyznaczonym zakresie jest wiele w internecie.
Płatne materiały rozszerzające wiedzę do NSTS-01
Szkolenie z teorii obejmuje zakres:
W stosunku do kursu na stronach ULC nasze szkolenie teoretyczne rozszerza wiedzę w niektórych aspektach oraz omawia ją z innej strony. Dzięki temu wyjaśnia poruszane zagadnienia w sposób przystępny i zrozumiały dla niefachowców. Przyswojenie wiedzy z kursu będzie dużym ułatwieniem przy zdawaniu obowiązkowego egzaminu teoretycznego dla uzyskania Certyfikatu Kompetencji Pilota A2.
I) Przepisy lotnicze:
- 1. Wprowadzenie do EASA i systemu lotniczego:
podstawowe informacje o EASA,
unifikacja przepisów lotniczych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych na terenie Unii Europejskiej.
- 2. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich oraz rozporządzenie 2019/947:
ich zastosowanie w państwach członkowskich UE,
podkategorie w kategorii „otwartej” i powiązane klasy bezzałogowych systemów powietrznych C0-C4,
rejestracja operatorów bezzałogowych statków powietrznych,
obowiązki operatora bezzałogowych statków powietrznych,
obowiązki pilota,
incydent - zgłoszenie wypadku; Centralna Baza Zgłoszeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- 3. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze i akty wykonawcze do niej w zakresie bezzałogowych statków powietrznych.
- 4. System teleinformatyczny dla operacji bezzałogowych, wskazany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
- 5. Wprowadzenie do kategorii „szczególnej”.
- 6. Instrukcja Operacyjna.
- 7. Ocena ryzyka, koncepcja operacji CONOPS, wprowadzenie do metodologii SORA (Specific Operations Risk Assessment).
- 8. Przegląd standardowych scenariuszy (STS) i predefiniowanych ocen ryzyka (PDRA).
II) Ograniczenia możliwości człowieka:
- 1. Wpływ środków psychoaktywnych, alkoholu oraz przypadki, gdy pilot jest niezdolny do wykonywania swoich zadań z powodu urazu, zmęczenia, zażywania lekarstw, choroby lub z innych przyczyn.
- 2. Ludzka percepcja:
czynniki wpływające na operacje VLOS,
odległość przeszkód i odległość między bezzałogowymi statkami powietrznymi a przeszkodami,
ocena prędkości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
ocena wysokości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
świadomość sytuacyjna,
operacje nocne,
zmęczenie,
czas trwania lotu w godzinach pracy,
rytmy okołodobowe,
presja czasu,
stres w pracy,
naciski związane z realizacją zadań komercyjnych,
uwaga,
eliminowanie czynników rozpraszających,
techniki skanowania przestrzeni powietrznej,
stan zdrowia (środki ostrożności dotyczące zdrowia, alkohol, narkotyki, leki itp.),
czynniki środowiskowe, takie jak zmiana widzenia z orientacji na słońce.
III) Procedury operacyjne:
- 1. Przed lotem:
ocena obszaru operacji i otoczenia, w tym terenu i potencjalnych przeszkód i zagrożeń dla utrzymania operacji VLOS, potencjalnego przelotu nad ludźmi oraz potencjalnego przelotu nad infrastrukturą krytyczną,
źródła zakłóceń pracy systemu bezzałogowego statku powietrznego i ich identyfikacja,
weryfikacja stref geograficznych, lotniczych,
klasyfikacja przestrzeni powietrznej,
procedury rezerwacji przestrzeni powietrznej,
zbiory informacji lotniczych,
NOTAM-y,
planowanie misji, względy przestrzeni powietrznej i ocena ryzyka w miejscu operacji:
- środki mające na celu przestrzeganie ograniczeń i warunków mających zastosowanie do objętości operacyjnej i bufora ryzyka ziemi dla planowanej operacji,
- korzystanie z obserwatorów,
- 2. W locie:
procedury normalne,
procedury na wypadek sytuacji awaryjnych (np. w przypadku utraty łączności).
- 3. Po locie:
kontrola po locie,
rejestrowanie szczegółów lotu.
IV) Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu:
- 1. Umiejętności pilota bezzałogowego statku powietrznego:
zaawansowane umiejętności lotnicze,
manewry i procedury awaryjne.
- 2. Dziennik pokładowy i związana z nim dokumentacja.
- 3. Dobre praktyki sterowania bezzałogowymi statkami powietrznymi.
- 4. Ogólne informacje o nietypowych warunkach (np. przeciągnięcia, obroty, ograniczenia dla pionowych zmian wysokości, autorotacja, pierścienie wirowe).
- 5. Podejmowanie decyzji w locie.
- 6. Bezpieczeństwo lotnicze:
lekkomyślne zachowanie, środki ostrożności przy operacjach przy użyciu bezzałogowych statków powietrznych i podstawowe wymagania dotyczące towarów niebezpiecznych,
rozpoczynanie lub zatrzymywanie operacji z uwzględnieniem czynników środowiskowych, warunków i ograniczeń bezzałogowych statków powietrznych, ograniczeń pilota i czynnika ludzkiego,
w zakresie operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS):
- zachowywanie bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, zwierząt lub osób,
- udział obserwatora,
- identyfikacja zgromadzeń osób,
- zasady postępowania na wypadek, napotkania innego ruchu lotniczego,
- przestrzeganie ograniczenia wysokości,
- w przypadku korzystania z obserwatora bezzałogowego statku powietrznego - obowiązki i komunikacja między obserwatorem bezzałogowego statku powietrznego a pilotem,
- raportowanie zdarzeń lotniczych.
- 7. Ograniczenia przestrzeni powietrznej:
- uzyskiwanie i obserwowanie aktualnych informacji o wszelkich ograniczeniach lub warunkach lotów publikowanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 15 rozporządzenia nr 2019/947.
V) Ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych:
- 1. Podstawowe zasady lotu.
- 2. Wpływ warunków środowiskowych na działanie bezzałogowego statku powietrznego.
- 3. Zasady zdalnego kierowania bezzałogowego statku powietrznego:
przegląd,
częstotliwości i widma łączy danych,
automatyczne tryby lotu, sterowanie ręczne.
- 4. Zapoznanie się z informacjami zawartymi w instrukcji użytkownika bezzałogowego statku powietrznego, w szczególności w zakresie:
przeglądu głównych elementów bezzałogowego statku powietrznego,
ograniczeń (np. masa, prędkość, środowisko, czas pracy akumulatora i itp.),
kontrolowania bezzałogowego statku powietrznego we wszystkich fazach lotu (np. start, zawis w powietrzu, w stosownych przypadkach, podstawowe manewry w locie i lądowanie),
czynników wpływających na bezpieczeństwo lotu,
ustawiania parametrów procedur Fail-Safe,
ustalania maksymalnej wysokości,
procedur implementacji i aktualizacji danych o strefach geograficznych do systemu świadomości przestrzennej,
procedur wczytywania numeru rejestracyjnego operatora bezzałogowego statku powietrznego do systemu bezpośredniej zdalnej identyfikacji,
bezpieczeństwa:
A. instrukcje dotyczące zabezpieczenia ładunku/obciążenia,
B. środki ostrożności, aby uniknąć obrażeń od wirników i ostrych krawędzi,
C. bezpieczne obchodzenie się z akumulatorami,
instrukcji konserwacji i utrzymania bezzałogowego statku powietrznego w należytym stanie technicznym.
- 5. Utrata sygnału i protokoły awarii systemu - zrozumienie stanu i planowanie zaprogramowanych reakcji, takich jak powrót do domu, zawis (loiter), natychmiastowe lądowanie.
- 6. Systemy awaryjnego zakończenia lotu.
- 7. Tryby sterowania lotem.
VI) Meteorologia:
- 1. Wpływ pogody na bezzałogowe statki powietrzne:
- 2. Pozyskiwanie i analiza prognoz pogody.
- 3. Uzyskiwanie i interpretacja zaawansowanych informacji o pogodzie:
zasoby informacyjne dotyczące pogody,
raporty,
prognozy i konwencje meteorologiczne właściwe dla typowych operacji lotniczych przy użyciu bezzałogowego statku powietrznego,
lokalne oceny pogody,
wykresy niskiego poziomu,
METAR, SPECI, TAF.
VII) Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie:
- 1. Typowa obwiednia operacyjna wiropłatu, płatowca i hybrydowego.
- 2. Masa, wyważenie oraz środek ciężkości (CG):
zmiana wyważenia w zależności od miejsca i sposobu montażu ładunków,
stabilność lotu przy różnym rodzaju obciążeń,
wpływ konstrukcji i typu bezzałogowego statku powietrznego na położenie środka ciężkości.
- 3. Zabezpieczenie ładunku.
- 4. Akumulatory:
zapobieganie potencjalnym niebezpiecznym warunkom,
rodzaje akumulatorów stosowanych w bezzałogowych statkach powietrznych (np. Li-Pol, Li-Ion),
terminologia używana w odniesieniu do baterii (np. efekt pamięci, pojemność, współczynnik c),
wiedza, jak działa bateria (np. ładowanie, użytkowanie, niebezpieczeństwo, przechowywanie).
VIII) Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi:
- 1. Funkcje trybu niskiej prędkości.
- 2. Ocena odległości od osób.
- 3. Zasada 1:1.
- 4. Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, w szczególności:
w jaki sposób przeprowadzić ocenę obecności niezaangażowanej osoby w obszarze, nad którym prowadzona jest operacja,
informowanie zaangażowanych osób,
informowanie niezaangażowanych osób,
zabezpieczenie miejsca startu i lądowania.
Uczestnicząc w naszym Kursie A2 zyskujesz
- poznasz i zrozumiesz podstawową terminologię
- zdobędziesz wiedzę z zakresu:
- meteorologii, w tym użyteczne aplikacje
- podstawy budowy bezzałogowych statków powietrznych
- budowę i zastosowanie pakietów zasilających
- procedury ograniczające ryzyko na ziemi i w powietrzu
- dobre praktyki pilotowania drona
- po udanej próbie w ciągu kilku dni uzyskasz nowe uprawnienia na koncie ULC
TU dowiesz więwięcej o przebiegu egzaminu A2
SZKOLENIE PRAKTYCZNE
Egzamin A2 wymaga od pilotów, aby mieli już za sobą pewną określoną praktykę w lataniu. Manewry i czynności jakie powinien mieć opanowane pilot starający się o kompetencje A2 są wymienione w unijnych, a na tej podstawie w krajowych przepisach prawa.
Szkolenia praktycznego w trybie samokształcenia
w warunkach przestrzennych i operacyjnych odpowiadających kategorii A1/A3Praktykę tę i umiejętności można nabyć samodzielnie ćwicząc podane w przepisach manewry. Jednak wiemy, że początkującym pilotom może być trudno zrozumieć użytą terminologię oraz zasady na jakich prawidłowo należy wykonać te ćwiczenia. Mamy więc w ofercie usługę, która ułatwia nabycie tych praktycznych umiejętności. Całą praktykę można wykonać pod kontrolą i ze wskazówkami naszego instruktora.
OFERTA
- 890,00 zł - kurs teorii A2, udostępnimy nasze materiały szkoleniowe
- 1190,00 zł - kurs praktyki VLOS (manewry i procedury) do A2 z naszym instruktorem
- 77,70 zł - kolejne godziny praktyki zinstruktorem
- 77,70 zł - wykłady z teorii, stacjonarnie z instruktorem
- 58,90 zł - egzamin NSTS-01 (wymagane minimum 75% poprawnych odpowiedzi, aby móc uzyskać Certyfikat Kompetencji Pilota A2) / każde podejście
Wymagania
- ukończone szkolenie A1/A3
- ukończyć szkolenie praktyczne w trybie samokształcenia w warunkach operacyjnych dla podkategorii A3 (UAS.OPEN.040 pkt 1 i 2) o tym jak je wykonać dowiesz się tutaj:LINK